Har du frågor? Här kan du hitta svaren.
Här har vi samlat dem vanligaste frågorna vi får in från er. Hittar du inte ditt svar nedan är det bara att kontakta oss så hjälper vi dig gärna.
Avtal
-
Hur lägger jag till mitt registreringsnummer i Park 46?
För att ändra registreringsnummer loggar du in via appen Park46 eller via minparkering.parkman.nu
Klicka på gubben uppe till höger och sedan Mina sidor. Gå sedan på ditt namn/företagsnamn uppe till höger och välj Användarprofil.
Under Mina fordon har du möjlighet att uppdatera registreringsnummer, lägga till ett fordon samt ta bort ett fordon.
För att ta bort ett fordon klickar du på de tre prickarna intill registreringsnumret och sedan Ta bort. -
Jag önskar ett extra passerkort. Går det?
Ja, det går att beställa extra passerkort till er parkeringsplats. Priset för ett extra passerkort är 300 kr och är en engångskostnad. Ni kan beställa flera passerkort till en plats om ni önskar, hyr ni enbart en plats så kan bara ett av dessa vara incheckat åt gången.
-
Jag har tappat mitt passerkort/nyckelbricka, vad ska jag göra?
Kontakta uthyrning@parkman.nu så spärrar de kortet och skickar ut ett nytt till er. Kostnad tillkommer för borttappat kort eller nyckelbricka.
-
Hur ändrar jag betalmetod för mitt avtal?
Ja, om du vill ändra betalmetod behöver du gå in och göra det själv på er kundportal.
Antingen via appen Park46 eller http://minparkering.parkman.nuGå in på den lilla gubben uppe i högra hörnet, tryck på mina sidor, och sedan på ditt namn uppe till höger och avtalstagaruppgifter, på betalaruppgifter klickar du på betalmetod.
Ändra och spara.Notera att byter ni betalmetod före ett månadsskifte kommer nästkommande avi ha det ni ändrat till.
Efter den 1:a i månaden kommer ändringen med ny betalmetod att ske nästkommande kalendermånad. -
Kan jag betala via e-faktura?
Vi erbjuder i dagsläget inte e-faktura. Vi erbjuder e-postavi, avi per post eller autogiro.
-
Vi är ett företag som bara hyr ett Autopay-tillstånd men är flera användare som ska dela på tillståndet, går det?
Ja, det går bra. Ni kan skapa en egen bilpool. Hyr ni till exempel 10 p-platser men ni är 20 personer som ska dela på dessa.
Då skickar ni ut tillstånd till alla 20 som ska ha tillgång till parkeringen. De i sin tur registrerar sig på Autopay.io med sitt/sina fordon.
När bilpoolen är full kommer ni att bli debiterade korttidstaxa. Dvs att i detta fall kommer bil 11 som kör in och uppåt att bli debiterade. -
Jag hyr ett parkeringstillstånd i en Autopay-anläggning, behöver jag ha ett tillstånd i rutan?
Autopay-tillstånden är helt digitala och skickas till er via e-post när ni tecknar avtal. Du behöver därför inget skriftligt tillstånd i rutan.
-
Jag hyr plats i en Autopay-anläggning men behöver nu byta bil, hur går jag tillväga?
Du loggar enkelt på www.autopay.io med din e-postadress och lösenord och ändrar sedan under fliken ’fordon’. Bytet sker i realtid när du byter registreringsnummer på kontot.
-
Kan jag pausa mitt tillstånd?
Det finns inte möjlighet att pausa avtal.
-
Vad har jag för uppsägningstid på mitt avtal?
I Park46 eller via minparkering.parkman.nu kan du enkelt se dina avtal samt säga upp avtal.
Klicka på gubben högst upp till höger och sedan Mina sidor.Under Avtal ser du alla aktiva avtal. Under Avtal ser du alla aktiva avtal samt uppsägningstiden.
-
Vad ska jag göra med mitt passerkort eller tagg när mitt avtal är uppsagt?
När ditt avtal har löpt ut ska tillhörande tillstånd/passerkort/nyckelbricka/fjärrkontroll återlämnas. Skicka in det till:
Parkman i Sverige
Box 2895
187 28 Täby -
Kan jag säga upp mitt avtal via Autopay?
På ditt Autopaykonto administrerar du vilken bil du önskar koppla till tillståndet. Om du önskar säga upp ditt tillstånd behöver det göras skriftligen antingen via hemsidan under ”Kontakt” eller mejla till oss på uthyrning@parkman.nu
-
Jag vill säga upp mitt avtal. Hur gör jag?
I Park46 eller via minparkering.parkman.nu kan du enkelt se dina avtal samt säga upp avtal.
Klicka på gubben högst upp till höger och sedan Mina sidor.Under Avtal ser du alla aktiva avtal. För att säga upp ett avtal klickar du på avtalen du vill avsluta och sedan på Säg upp.
-
Vad är bindningstiden?
Våra avtal löper tills vidare, utan bindningstid. *
*Undantagsfall finns. Läs på ditt specifika avtal vad som gäller ditt avtal.
-
Kan jag avsluta mitt avtal mitt i en månad?
Då uppsägningstiden alltid gäller kalendermånadsvis avslutas avtal alltid i månadsskifte.
-
Jag hittar inte mina hyresavier. Vad ska jag göra?
I Park46 eller via minparkering.parkman.nu kan du enkelt se dina avtal samt se betalningsöversikt.
Klicka på gubben högst upp till höger och sedan Mina sidor. Under Fakturor ser du betalningshistoriken och eventuella obetalda avier, du har även möjlighet att ladda ner avier. -
När ska jag betala för min plats/tillstånd?
Betalningen för ditt tillstånd sker månadsvis med förfallodatum den 28 varje månad. Betalning sker förskottsvis och ska vara oss till handa den sista vardagen inför kommande månads period.
-
Mitt garage är fullt, kan jag ställa mig i kö?
Skicka in en intresseanmälan i det garaget du önskar att hyra. Eller kontakta oss på uthyrning@parkman.nu.
Du kommer då få ett bekräftelsemejl att du är registrerad i kö. Så fort en plats blir ledig och du står på tur så hör vi av oss! -
Vad betyder oreserverad plats?
Hyr man en oreserverad på en parkering/garage så hyr man ett tillstånd att parkera i området. Det innebär dock att man inte hyr en fast plats utan parkering sker i mån av plats. Vi har koll på beläggningen och hyr inte ut mer än vad platser finns. Oftast delar denna typ av tillstånd parkeringsplatser med korttidsparkörer vilket gör att man inte är garanterad en plats vid varje givet tillfälle.
-
Jag hyr en reserverad plats och någon har parkerat på min plats. Vad ska jag göra?
Om någon obehörig parkerar på platsen som du hyr vill vi jättegärna att du kontaktar oss så hjälper vi dig vidare samt att vi kan få kontakt med den obehörige parkören.
-
Vad kostar det per månad att parkera i garage (X)?
Både korttidspriser och hyrespriser finns på vår hemsida för respektive garage. Önskar du vidare information är du varmt välkommen att höra av dig till oss.
-
Vilka av mina hyres-avier är betalda/obetalda?
I Park46 eller via minparkering.parkman.nu kan du enkelt se dina avtal samt se betalningsöversikt.
Klicka på gubben högst upp till höger och sedan Mina sidor. Under Fakturor ser du betalningshistoriken och eventuella obetalda avier, du har även möjlighet att ladda ner avier. -
Hur gör jag om jag vill hyra en plats eller ett parkeringstillstånd?
Information om respektive anläggning där vi erbjuder hyra av parkeringsplats eller parkeringstillstånd finns här på hemsidan under ”Våra parkeringar”. Du gör enkelt en intresseanmälan på den anläggning som du är intresserad av så hör vi av oss till dig med vidare information.
-
Jag har skickat ett mejl med mina uppgifter, kan jag börja parkera och nyttja mitt tillstånd?
Så fort du har lämnat uppgifter om var du önskar hyra ett tillstånd och lämnat de uppgifter som vi behöver för att upprätta ett avtal så gör vi allt för att besvara och hjälpa dig så snabbt som möjligt. Ditt parkeringstillstånd gäller dock inte förrän båda parter signerat avtal och att vi bekräftar att tillstånd är utskickat till dig.
-
Finns det platser för laddning av elbil?
Vi gör så gott vi kan för att kunna tillgodose efterfrågan på platser med laddningsstation både för hyresgäster och korttidsparkerare. På vår hemsida finns information om det finns platser med möjlighet till laddning av elbil på anläggningen.
-
Kan jag få en kopia på min avi?
Dina avier finner du i Park46-appen eller att loggar in på minasidor.parkman.nu
-
Om jag tecknar avtal denna månad, måste jag betala direkt eller på nästa månads avi?
Om du tecknar avtal mitt i en månad kommer den första avin skickas ut den 1:a i nästkommande månad.
Den första avin kommer då inkludera dagarna bakåt i tiden, nuvarande månad samt nästkommande månad.
Detta då vi applicerar förskottsavisering.
Autopay
-
Jag har ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Behöver jag betala parkeringsavgift?
Ja tillståndet ger dig rätt att stå på parkeringsplatserna avsedda för rörelsehindrade men parkeringsavgiften måste erläggas.
-
Jag kan inte registrera mitt betalkort på mitt Autopay-konto, hur går jag tillväga?
Kontrollera med din bank att ditt betalkort är öppet för internetköp och att det inte finns någon spärr på ditt betalkort.
-
Kan jag ändra fakturaadressen?
Fakturorna går alltid till fordonsägaren
-
Varför har jag fått en fakturaavgift?
Fakturaavgiften tillkommer när du valt att inte betala din parkering på något annat sätt så att en faktura skickas ut till fordonsägaren.
-
Kan jag registrera flera fordon på samma Autopay-konto?
Ja det går att göra men då delar de bilar som är registrerade på gratistiden i garagen.
-
Varför debiterades mitt fordon trots att jag har ett parkeringstillstånd i en Autopay-anläggning?
Tänk på att bara ett fordon kan vara inkört på ett tillstånd per gång. Har du kört in med fler fordon tar det första fordonet tillståndet och den andra som kör in blir debiterad.
Är det något som du inte tycker stämmer kontakta oss. -
Jag kan inte hitta min avgift på Autopay.io fast att jag vet att jag har en obetald avgift, hur gör jag?
Avgiften finns endast på hemsidan 48 timmar efter man har lämnat anläggningen därefter faktureras parkeringsavgiften.
-
Jag har blivit feldebiterad i en Autopay-anläggning, hur gör jag?
Fyll i formuläret under ”Kontakta oss”.
-
Var kan jag se om jag är kundklubbsmedlem?
Du hittar den informationen under ”Tillstånd” på ditt Autopay-konto.
-
Jag har inte godkänt era allmänna villkor. Hur kan ni kräva mig på betalning?
I och med att du kör in på en avgiftslagd parkering har du godkänt de allmänna villkoren. Du kan läsa mer om dem på vår hemsida under ” allmänna villkor”
-
Ni tar bilder på min registreringsplåt på min bil när jag åker in. Kan jag få ta del av den informationen?
Som fordonsägare har du rätt att ta del av den informationen. Enligt lag har endast fordonsägaren rätt att begära ut den informationen. Kontakta kundtjänst på info@parkman.nu
-
Hur gör jag om jag har en hyrbil men vill att betalningen sker automatiskt för min parkering i Autopay-anläggningar?
Registrera din hyrbil på ditt Autopay-konto under ”Fordon”. Glöm inte att ta bort bilen från ditt konto när du återlämnar den.
-
Jag vill avsluta mitt Autopay-konto, hur gör jag?
Logga in på ditt Autopay-konto på autopay.io och ta bort ditt konto under ”Profil”.
-
Varför har det har dragits pengar från mitt betalkort för en parkering på en bil jag har sålt?
Du är ansvarig över informationen på ditt Autopay-konto. Säljer du bilen behöver du ändra uppgifterna på autopay.io
-
Varför har jag fått en faktura när jag har mitt betalkort registrerat på Autopay?
Om ditt betalkort inte är giltigt eller att det inte finns täckning på ditt betalkort kan vi inte dra parkeringskostnaden. Du har fått ett mejl om att vi inte lyckades dra pengar från ditt betalkort. Och testat mer än en gång.
-
Hur hittar jag mina kvitton om mitt betalkort är registrerat på Autopay?
Logga in på autopay.io och under ”Kvitton” kan du hitta dina betalningar och kvitton som dragits via Autopay.io
-
Jag har lagt upp fel registreringsnummer eller betalkort på mitt Autopay-konto. Hur gör jag?
Logga in på autopay.io och ändra det som inte stämmer.
-
Jag har fått inkasso fast att jag inte har fått någon faktura?
Du som parkör har eget ansvar över dina parkeringar och betalningar för dem. Vill du överklaga inkassoärendet kontakta Intrum på 08-616 76 66
-
Vad gäller om jag kör in med moped/motorcykel/släpvagn i en Autopay-anläggning?
Systemet registrerar alla fordon. Dvs att du betalar oavsett fordon. Kör du in med ett släp behöver du betala för det och även bilen. Då kamerorna läser av registreringsskylten både fram- och bak.
-
Jag kunde inte betala på plats i betalautomaten i en Autopay-anläggning?
Om du inte kunde betala din parkering på plats går det lika bra att betala inom 48 timmar på autopay.io.
Ring oss för att göra en felanmälan på betalautomaten och uppge vilket kiosk-ID du hittar det längst ner till höger på automaten. -
Jag har fått en faktura även fast jag har stått mindre än gratistiden på parkeringen?
Har du fått en faktura fast att du stått parkerad under gratistiden kan bilen med stor sannolikhet varit i samma garage två gånger under samma dygn.
Skicka ett mejl till info@parkman.nu så hjälper vi dig kolla statusen varför du har fått en faktura.
-
Jag hittar inte något OCR-nummer på min faktura?
OCR-numret är det som står angivet som betalningsreferens på din faktura.
-
Varför har jag fått en faktura?
Fakturan avser en obetald parkeringsavgift på en av våra parkeringsanläggning. Du får denna istället för en kontrollavgift. Information gällande vilka villkor som gäller på alla parkeringar finns vid infart. Är det något som verkar konstigt med fakturan, kontakta oss via kontaktformuläret här på hemsidan eller ring till oss.
-
Jag fick inget kvitto vid betalning, vad ska jag göra?
Fyll i formuläret under ”Kontakta oss” så skickar vi ett kvitto per e-post till dig.
-
Jag kom inte upp på utfartskärmen när jag körde ut, hur vet jag att min bil är utcheckad?
Oftast brukar kamerorna checka ut bilen korrekt, bara att skärmen kan dröja.
Är du osäker kan du kontakta oss, antingen via det allmänna formuläret på vår hemsida, ringa eller skicka ett mejl så kontrollerar vi statusen på din parkering.
Övriga parkeringsfrågor
-
Kan jag förlänga min parkering via en parkeringsapp?
Ja, gå in på appen och förläng din parkeringstid.
-
Kan jag avsluta min parkering via appen innan parkeringstiden har gått ut?
Ja, gå in på appen och avsluta din parkering. Då betalar du endast för den tiden du har parkerat.
-
Vad är Linky?
Vi på Parkman samarbetar med Linky som gör att du kan betala Parkmans parkeringar direkt via appen.
-
Jag har ett fått en tillgodobiljett av en verksamhet i garaget?
Använd först din biljett, stoppa sedan in din tillgodobiljett. Blir din parkeringskostandsfri öppnas bommen annars kommer ett restbelopp i skärmen som du behöver betala.
-
Kan jag betala med mitt bensinkort?
Ja, det går bra att betala med bensinkort.
-
Porten öppnas inte?
Är det under garagets öppettider behöver du bara köra närmre porten så kommer den att öppnas.
-
Bommen öppnas inte?
Använd hjälp-knappen vid bommen.
-
Det fanns inga lediga platser, behöver jag betala?
Du har 15 minuter på dig att hitta en parkeringsplats, har du inte hittat något under den tiden kommer din parkering vara kostnadsfri.
-
Hur kommer jag in ett garage där dörrarna är låsta?
Har du tagit en biljett vid infart finns en kod på din biljett som du använder vid dörren.
Har du kört in med ditt betalkort är det de fyra sista siffrorna på ditt betalkort som är din kod. -
Jag har tappat bort biljetten som jag tog vid infart, hur kommer jag ut?
Biljetten är en värdehandling och vid biljettförlust debiteras dygnsavgift i garaget. Detta sker via hjälpknappen som finns vid utfarten.
-
Jag får ingen biljett ur biljettautomaten, hur gör jag?
Ring till oss för att göra en felanmälan
-
Jag har ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Behöver jag betala parkeringsavgift?
Ja tillståndet ger dig rätt att stå på parkeringsplatserna avsedda för rörelsehindrade men parkeringsavgiften måste erläggas.
-
Jag fick inget kvitto vid betalning, vad ska jag göra?
Fyll i formuläret under ”Kontakta oss” så skickar vi ett kvitto till dig per e-post
-
Var hittar jag information gällande el-platser för anläggningen?
Du hittar informationen under respektive anläggning under ”Våra parkeringar”.
-
Jag har fått en kontrollavgift (P-bot). Hur överklagar jag den?
Kontakta Hojab på 08-735 29 99
Vill du kontakta oss?
Fyll i din fråga i formuläret så kontaktar vi dig så fort vi kan
”*” anger obligatoriska fält